Léčivé doteky.

Dotek je specifický projev, citlivé umění, kterým dokážeme léčit, zmírňovat napětí, tišit bolest.

Léčivé doteky, masáže, vyvolávají v organismu pozitivní odezvu. Povzbudí se žilní a lymfatická drenáž, dodá pružnost povrchovým tkáním, zvýší se metabolismus ve svalech, odstraní se metabolity, mírní se potíže s otoky. Reflexní účinky masáže jsou procesy, které vedou k rozsáhlé reakci organismu, např. k relaxaci, stimulaci, podnítí se buněčný metabolismus ( vylučují se toxiny).

Téměř každého z nás někdy trápila bolest zad. Někdo jde ihned k lékaři, který mu předepíše rehabilitační techniky. Někdo to přechází a bere léky proti bolesti. Někdo se snaží si pomoci sám, cvičením a masážemi.

Každá bolest je jiná a problémy s páteří mohou být z různých důvodů. V dnešní době se objevují problémy se zády způsobené hlavně nesprávnými pohybovými návyky. Chodíme s vystrčenou bradou a nakloněni vpřed. Sedíme nesprávně u počítače, při sledování televize i při posezení s přáteli. Kroutíme se, překládáme nohu přes nohu atd.

Necvičíme, nebo naopak tělo sportem přetěžujeme. Některé svaly nám ochabují, jiné jsou v neustálém napětí. Vzniká svalová dysbalance, nerovnováha. Nerovnováha způsobuje problémy. Takže se budeme snažit uvést tělo do rovnováhy.

Dříve nás ve škole učili, jak správně sedět. Při zjištění školním lékařem o chybném držení těla jsme chodili na tzv. ,,Nápravný tělocvik.“ Tam jsme pod vedením vyškoleného pracovníka prováděli speciální cviky na nápravu chybných vzorců držení těla. Škoda, že v dnešní době nic takového ve školách již nenajdete.

Naše problémy s páteří ( u dětí i dospělých) mnohdy odstaní jednoduchá úprava sedu ( výška, sklon a opěradlo židle), lehu ( správný polštář, matrace a poloha při spaní ) a vybudování správného návyku vzpřímeného stoje.

Já jsem zastáncem cvičení a různých druhů masáží při odstraňování bolestí zad. Samozřejmě, pokud již nevznikly nenávratné změny na páteři, které jsou řešitelné již jen pomocí chirurgie. Cvičit může každý sám a každý den. Zabere to málo času, ale velmi efektivně pomůžete sami sobě. Na masáže si také můžete zajít. Není to tak nákladné. Za spoustu hloupostí se vyhodí více peněz, ale investovat do sebe nějaké finance a čas připadá mnohým zbytečné.

Jde o to, určit si priority. Naučit se, že je nejdůležitější naše zdraví. Snažit se, aby nás tělo nebolelo. Bolesti už jsou jeho varovné signály. A my je velmi často přehlížíme a nic neděláme. Čekáme, že se samo vše vrátí do normálu. Jenže je potřeba tomu napomoci. Cvičením, masážemi, udržováním správné váhy, správnými pohybovými návyky.

Proto navštěvujte v rámci prevence maséra. Můžete si vybrat z velkého druhu masáží. Masáž proti únavě,proti bolesti, masáž s rašelinovým obkladem, masáž medovou, reflexní atd. Masáž prohřeje a uvolní ztuhlé svaly, prokrví pokožku, odstraní otoky, uvolní psychiku. Vaše tělo bude jásat.

Toto vše můžeme udělat pro sebe sami. Nečekejte na dobu, kdy vám vaše tělo vypoví službu. Lékaři také neumějí vše napravit tak, aby tělo opět bezchybně fungovalo. Proto provádějte preventivní opatření. Budete se těšit ze zdravého těla dlouhou dobu.

A něco pro začátek v péči o vaši páteř:

Hlavní zásady pro správné držení páteře.

Boty jsou velmi důležité pro správnou činnost dolních končetin. Měly by být měkké a elastické. Vysoký podpatek je sice hezký, ale nohám neprospívá. Vysoký podpatek vede k vadnému držení pánve, páteře, zkrácení achilovky a lýtkových svalů. Špička boty by neměla být příliš úzká, protože to vede k deformacím prstů.

Dokonce i oděv má vliv na držení těla. Neměl by být těsný a omezovat vás v jakémkoli pohybu a sedu.

Také je třeba zabránit jednostrannému zatěžování páteře. Alespoň krátkodobě střídáme pracovní polohy. Je důležitá správná výška pracovní plochy a židle, podepření bederní páteře v sedu, sklon hlavy. Upravte si pracovní prostředí pro zdraví vaší páteře.

Další je zásada při zvedání předmětů ze země. Platí zásada: co nejrovnější páteř a zvedáme nohama. Současně se neotáčíme!

Úprava lůžka je také velmi důležitá pro zdraví naší páteře. Podložení hlavy by mělo být takové, aby krční páteř byla v rovině. Také poloha na břiše nám škodí. Hlava je při ní maximálně otočena do strany. Základ lůžka by měl být tvrdý a na něm polotvrdá podložka ( matrace) vcelku.

Sed. Správná pozice je s chodidly na zemi, rovnými zády, nohy jsou v kolenou ohnuty do pravého úhlu, pánev by měla být uprostřed sedací plochy. Záda se stehny svírají též pravý úhel, hlava je vzpřímená. Nohy nekřížíme, ani nepřekládáme.

Vladimíra Čížková

Mým posláním je práce s lidmi. Vím, že umím a chci pomáhat lidem o sebe pečovat. Můj příběh si přečtěte zde>>

Komentáře