Nohy, nožky, nožičky

Nohy. To je ta část našeho těla od kotníku dolů. Přidáme-li k tomu lýtka, holeně, kolena a stehna, mluvíme o dolních končetinách. To jen tak na úvod.

Nohy. Nosí nás celý život, den co den. Často musí odolávat neúměrné zátěži, nevhodné obuvi, nedostatečné, nebo žádné péči. Proč o ně tak málo pečujeme? Proč na ně zapomínáme? Jsou snad méně potřebné, než jsou ostatní části našeho těla? Většinou se jim dostane pozornosti, až když nastanou problémy.

Někdy se jim dostává péče pouze v letních měsících, protože jsou v sandálech a pantoflích více na očích. Mnoho lidí řeší problémy s nohama ne hned od začátku, ale když už nastanou obtíže s chůzí a začínají bolet.

Vlivem celé řady faktorů se v průběhu života mění odolnost nohou k zatížení. Vznikají různé deformity, objevují se onemocnění nohou. Teprve když se nohy ozvou bolestí, otlaky ap., začnou jejich majitelé shánět odbornou péči a pomoc.

Mezi nejčastější poruchy patří deformity nohou, jako jsou: vbočená pata, vbočený kotník, podélně plochá noha, příčně plochá noha, nadměrně vyklenutá noha, vbočený palec, drápovité prsty a další deformace prstů. Dále to je nadměrné pocení a zápach nohou, atletická noha, zarůstání nehtů, otlaky, bolestivá patní ostruha. Nohy mohou napadnout též plísně a plantární bradavice.

feet-538245_640

Mezi základní péči o nohy patří pravidelná hygiena, a to i mezi prsty! Dále správné zkracování nehtů, výživa a hydratace kůže na nohou. Velmi důležitá je i péče o obuv. Ošacení si také denně měníte a pravidelně perete.

Uzavřenou obuv byste měli vyvětrat, nechat vyschnout a ošetřit vnitřek obuvi přípravkem, který zabraňuje zápachu a množení bakterií.

Profesionální péči nohou zajistí pedikér, podiatr, někdy dojde i na lékaře. Dnes je možné si vybrat z několika druhů pedikúry. Vždy se ale odstraňuje suchá kůže, ošetřují se otlaky, mozoly a praskliny. Upravuje se délka nehtů, kůžička okolo nehtů. Součástí odborné péče bývá i masáž nohou. Pedikérka vám také poradí, jak se o nohy starat doma a jaké přípravky používat.

Na další problémy a deformity již existují pomůcky a postupy, které stav zlepšují, nebo dokonce odstraňují. Podceňovanou součástí péče o nohy je cvičení. Může ho provádět každý sám doma. Na nohy působí přímo blahodárně. Některé cviky můžete provádět i v práci ( pod stolem to není vidět), nebo cestou do práce, pokud neřídíte.

Cvičení obecně posiluje ochablé svaly, protahuje zkrácené svaly, uvolňuje klouby a snižuje napětí a křeče. Cvičíme denně, jsme trpěliví, začínáme zlehka. Nevymlouváme se na věk, nedostatek času, nevymýšlíme další výmluvy k oddálení cvičení. Děláme to přeci jen a jen pro sebe. Bez změny myšlení a uznání vlastního podílu  na stavu našich nohou se úspěchu nedočkáme.

Téměř každý druhý dospělý kráčí životem na nemocných nohou. Od velmi rozšířených kuřích ok a plísňových infekcí přes deformity nohy až po poruchy prokrvení, ischias, záněty kloubů, problémy s plotýnkami, artózu. Přitom jde mnohým z těchto často bolestivých stavů předcházet, nebo je zmírnit. Některá onemocnění pak potřebují naléhavou lékařskou pomoc.

Mnoho obtíží můžete zmírnit, nebo odstranit tím, že změníte myšlení, budete náležitě o nohy pečovat a pravidelně s nimi cvičit. Nohy musí být stabilní a zdravé. Od toho se odvíjí stabilita a zdravá funkce celých dolních končetin, zad, krku a dalších částí těla. Potíže projevující se v oblasti kolen, kyčlí, nebo dolní části zad, mívají často původ v nohou, nebo v kotnících.

PREVENCE JE VŽDY LEPŠÍ, NEŽ LÉČENÍ JIŽ VZNIKLÝCH POTÍŽÍ!

Důležitou úlohu v péči o nohy hraje obuv. Nesprávnou obuví si můžeme způsobit mnoho nepříjemností. Vysoké podpatky nutí přenášet těžiště těla na přední část chodidla. Těsná a úzká obuv stlačuje nohu a prsty. Klenba nohy se tak deformuje a nohy začnou bolet. Optimální výška podpatku je 4 – 5 cm.

Obuv dělíme na venkovní, domácí, pracovní a zdravotní. Do venkovní uzavřené obuvi bychom měli vždy nosit ponožky. Venkovní otevřená obuv by měla být z přírodních materiálů, nebo mít takový alespoň vnitřek. Domácí obuv by měla být vzdušná a pohodlná. Pracovní obuv má být také z přírodních materiálů. I do ní bychom měli nosit ponožky.

Některá pracovní obuv, zvlášť ta venkovní , není prodyšná. Nohy se v ní často zapotí. Proto musíme věnovat péči nejenom samotným nohám, ale i této obuvi. Obuv dostatečně větráme, sušíme, dezinfikujeme.

Zdravotní obuv má pomáhat chodidlům se zrelaxovat. Odpovídá správnému zakřivení podélné i příčné klenby nohy.

Tak snad už víte, jak se starat o své jedinečné nohy.Čím dříve s péčí začnete, tím lépe. Nečekejte, až se samy ohlásí deformitami, bolestí atd.

foot-594140_640

Přínosem pro vaše nohy jsou:

* odborné ošetření pedikérkou, podologem, u těžkých případů také ortopedem,chirurgem

* domácí péče, která zahrnuje pravidelné mytí nohou, péče o nehty, ošetření kůže nohou, a to i mezi prsty

* masáže, vybrat si můžete proti únavě, reflexní, lymfatickou

* cvičení nohou a dolních končetin

* chůze naboso v přírodě

* chůze jako přirozený pohyb

* správná výživa, boj proti nadváze a obezitě

* změna v myšlení, péče o své jedinečné nohy

 

Jak můžete cvičit s nohama? Tipy na cvičení:

1. střídavě propínejte a přitahujte špičky nohou 20x

2. kroužete nohama v kotnících jedním a potom druhým směrem 10x, 10x

3. vytáčejte špičky nohou dovnitř a potom vně 10x, 10x

4. choďte bosky po špičkách 50 kroků

5. chůze po vnějších hranách chodidel, potom po vnitřních hranách 30kroků, 30 kroků

6. stoupněte si polovinou chodidel na schod a spouštějte paty pod úroveň schodu 20x

7. leh na zádech, imitujte jízdu na kole ( budete posilovat i břišní svaly) 30x

8. leh na zádech, dolní končetiny natáhneme kolmo k zemi, spojujeme špičky a potom paty 20x

 

Vladimíra Čížková

Mým posláním je práce s lidmi. Vím, že umím a chci pomáhat lidem o sebe pečovat. Můj příběh si přečtěte zde>>

Komentáře