Ovládání stresu.

Stres. Tento výraz používáme pro stav, který přesáhne hranici našich možností. Měli byste především vědět, že při odbourání stresu se jedná o optimální řešení , nikoli o maximální řešení. Malá míra stresu, neboli stav napětí, je pro život nutností. Malou míru stresu potřebujeme k tomu, abychom zůstali zdraví, a zřejmě dokonce i k tomu, abychom mohli žít.

Většina lidí dnes ale trpí přemírou stresu. My sami jej často nerozpoznáme.

Definice stresu: Stres vzniká, když se naše životní cíle již nekryjí s našimi potřebami.

Zkuste si zodpovědět tyto otázky. Měly by vám napovědět, jak to s vámi a se stresem je.

1. Máte dostatek spánku?

2.Udržujete se uměle aktivní?

3.Jíte příliš, máte nadváhu?

4.Umíte se uvolnit, umíte relaxovat?

Buďte při zodpovídání těchto otázek upřímní. Nic nezamlčujte a nepřikrášlujte. Jinak bude výsledek zkreslený.

Spánek je nejlepší, nejpřirozenější metodou léčení stresu. Je bez vedlejších nežádoucích účinků. Děláte činnosti na úkor spánku? Je pro vás důležitější program v televizi, internetové brouzdání, ponocování s přemírou alkoholu a tabáku a jídla?

Spánek je pro naše zdraví velmi důležitý. Proto ho nevyměňujme za nedůležité činnosti.

019

 

Udržujete se uměle aktivní abyste zvládali činnosti, o kterých si myslíte, že jsou pro vás důležité, ale často to tak není.Používáte k tomu alkohol, energetické nápoje, drogy, léky ap.? Opět špatně. Hazardujete se svým zdravím. Na některé vzniká resistence . Na chvíli vám možná pomohou, ale pak se pro vás stávají nebezpečné. Mohou vás začít ovládat a dokonce i zničit.

Jíte příliš, jíte nezdravě a máte velkou nadváhu a můžete si za to vy sami. Jezte podle toho, jaká činnost vás čeká, nebo jakou jste již prováděli. Není rozumné po těžkém jídle vykonávat náročnou činnost. Trávicí systém potřebuje mnoho energie na zpracování potravy. Také kilogramy navíc zatěžují organismus.

Umění se uvolnit a relaxovat je pro některé jedince náročný úkol. Skutečný volný čas nám často chybí. Neumíme s časem efektivně zacházet. Často i po pracovní době myslíme na pracovní povinnosti, na povinnosti kolem rodiny a domácnosti.

My ale potřebujeme vyčistit hlavu, zhluboka se nadechnout a naučit se zbavovat se myšlenek na to, co bychom měli, co musíme atd. Na některé věci myslíme i v době, kdy k řešení nejsou, kdy ta doba ještě nenastala.

Stres svědčí o tom, že není něco v pořádku. Stresovaný člověk musí nejdříve poznat, jaký je. Mít rád sama sebe, svoje tělo. Poznat své vlastní problémy může pomoci zahájit léčebný proces. Neléčený stres vás může zničit, zkomplikovat vám život, vzít zdraví.

Nebojujte proti sobě. Proti stresu byste měli vykonávat činnosti vám příjemné. A to ne proto, že je vykonávají vaši kamarádi, nebo že je to in. Ale hlavně pro sebe, pro své fyzické i duševní zdraví. Také sportovat je potřeba tak, aby vás to bavilo a těšilo a nepřepínat své síly. Každý jsme nějakým způsobem limitováni a tomu se musíme přizpůsobit.

Relaxace, ať aktivní , či pasivní, má být pro nás přínosem. Má být příjemná a dostatečně dlouhá, aby nám pomohla vykompenzovat pracovní povinnosti, starosti. Měli bychom se naučit dělat si příjemnosti každý den. Je to velmi důležité pro naše zdraví.

Jak odbourávat stres?

Naučte se především správně zacházet s časem. Chcete opravdu i něco jiného než pracovat? Musíte být vždy u všeho? Děláte věci, které mají dělat ostatní? Umíte říkat ne? Organizujete si správně práci? Necháváte se vyrušovat ostatními? Odkládáte důležité činnosti? Zabýváte se příliš prkotinami? Dokážete si stanovit priority? Jste často unavení?

Zodpovědným zodpovězením těchto otázek snadno poznáte, jak vás ovlivňuje stres. Hodně lidí si stres vytváří samo. Musíte se naučit ho odbourávat. Nemusíte stále pracovat, nemusíte být u všeho. Nedělejte práci za ostatní. Naučte se říkat ne. Nenechte se vyrušovat. Neodkládejte důležité, nezabývejte se prkotinami. Stanovte si priority.

Rozeznáváme dva druhy stresu. Akutní a chronický. Chronický je více vyčerpávající.

Snažte se stresu vyhnout tím, že si ujasníte, jaké situace ve vás stres vyvolávají. A začněte se těmto situacím vyhýbat.

Vladimíra Čížková

Mým posláním je práce s lidmi. Vím, že umím a chci pomáhat lidem o sebe pečovat. Můj příběh si přečtěte zde>>

Komentáře